Kosher-salt i Sverige - alternativ?

Permalänk
Medlem

Kosher-salt i Sverige - alternativ?

Kollar en del på amerikanska och sydeuropeiska kockar på nätet och det är så festligt ut att ta nypor med salt och hiva i maten istället. Funkar sådär med det bordssalt som vi har i svenneland. Jag har försökt att hitta något liknande i kristallstorlek som "kosher-salt" men verkar bara finnas småkornigt eller kvarnsalt, som är för grovt. Flingsalt har sina användningsområden men mer som smaksättare när rätten är klar.

Är enda alternativet att importera svindyrt salt eller finns det något liknande som är billigare och lättare att få tag på under annat namn på dessa breddgrader?

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk

Här har du lite alternativ: https://www.apohem.se/celtic
Själv kör jag på det grovmalna om jag ska torr-"brinea" kött.

Edit: Observera dock att just apohem verkar ha slut just nu men märket finns på många andra ställen.

Edit2: Om du ville ha flingsalt-ish: https://tastyamerica.se/nyheter/maldon-sea-salt-250-g ?

Permalänk
Medlem

tastyamerica.se har en del, men är tyvärr notoriskt dåliga på att ha saker i lager. Man får lägga en bevakning och sen beställa när det dyker upp. Inte helt gratis, och antaligen inte värt det, men kanske kul att testa.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Kosher-salt är väl bara vanligt salt utan jod/klumpmedel/tillsatser? Brukar finnas i större matvarubutiker såsom ICA Maxi.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Kosher-salt är väl bara vanligt mineralsalt utan jod/klumpmedel/tillsatser? Brukar finnas i större matvarubutiker såsom ICA Maxi.

Ja, det där stämmer såvitt jag förstår rent definitionsmässigt.
Dock låter det på TS som att själva poängen för deras användningsområde snarast är att det ska ha någon viss grovlek, inte att det egentligen öht behöver vara "koshersalt".

(Kanske rentav är bättre om det är salt med jod, om de tänker gå över på att använda det till all sin matlagning)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Eller köp valfritt flingsalt, häll upp på påse om inte redan i en, och banka/rulla påsen på bordet en stund. Så får du den där grövre fraktionen som man brukar vilja ha av just kosher-salt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FantomenMjolk:

Här har du lite alternativ: https://www.apohem.se/celtic
Själv kör jag på det grovmalna om jag ska torr-"brinea" kött.

Edit: Observera dock att just apohem verkar ha slut just nu men märket finns på många andra ställen.

Edit2: Om du ville ha flingsalt-ish: https://tastyamerica.se/nyheter/maldon-sea-salt-250-g ?

Tack för tipset men låter som kvarnsalt i storlek och det har jag redan.

Skrivet av evil penguin:

Ja, det där stämmer såvitt jag förstår rent definitionsmässigt.
Dock låter det på TS som att själva poängen för deras användningsområde snarast är att det ska ha någon viss grovlek, inte att det egentligen öht behöver vara "koshersalt".

(Kanske rentav är bättre om det är salt med jod, om de tänker gå över på att använda det till all sin matlagning)

Stämmer. Är storleken på kornen som verkar vara "optimala" om man ska tro diverse kockar.

Skrivet av Emma242:

Eller köp valfritt flingsalt, häll upp på påse om inte redan i en, och banka/rulla påsen på bordet en stund. Så får du den där grövre fraktionen som man brukar vilja ha av just kosher-salt.

Värt att testa. Men kommer nog inte helt kunna ersätta mitt vanliga saltande med tanke på att flingsalt har lite annorlunda egenskaper än bordssalt.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Kosher-salt är väl bara vanligt salt utan jod/klumpmedel/tillsatser? Brukar finnas i större matvarubutiker såsom ICA Maxi.

Den betydliga skillnaden i storlek gör att kosher salt väger hälften så mycket vid samma volym. Ersätter du 1-1 skulle alla amerikanska recept bli fruktansvärt salta.

Annat än det är det bara lite lättare att ta nypor av de grövre korna. Men jag ser personligen inget problem med att använda saltkar. Amerikaner är barbariska som ska ta allt med fingrarna.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Den betydliga skillnaden i storlek gör att kosher salt väger hälften så mycket vid samma volym. Ersätter du 1-1 skulle alla amerikanska recept bli fruktansvärt salta.

Annat än det är det bara lite lättare att ta nypor av de grövre korna. Men jag ser personligen inget problem med att använda saltkar. Amerikaner är barbariska som ska ta allt med fingrarna.

Amerikaner och Per Morberg..

Använder saltkvarnen också regelbundet men om man tillagar nått med mycket os så brukar hälften fastna på insidan av botten på kvarnen. The struggle is real, jag vet.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|